Followers

Wednesday 18 April 2012

43 tahun takut sudah menopos



Saya berumur 43 tahun dan mempunyai 5 orang anak, yang bongsu berumur 10 tahun. Baru-baru ini saya telah diserang penyangkit gastrik yang agak teruk juga pada 15 ramadan yang lepas hingga kehari ini belum pulih sepenuhnya. Masalah saya, sepatutnya saya datang bulan pada 20 atau 21 hb tapi sampai ke hari ini belum datang bulan lagi. Sudah 2 kali saya buat ujian kehamilan tapi kedua-duanya negatif (pertama kali pada hari ke 8 dan kali kedua pada hari ke 14). Apakah ianya disebabkan oleh masalah gastrik ataupun disebabkan kita menghadapi tekanan (stress dengan gastrik).
Harap doktor dapat memberikan penjelasan dan untuk pengetahuan doktor salah seorang mak saudara saya (sebelah ibu) menopous pada umur 40 an.
Sekian.

Sukar bagi saya mempastikan sama ada gastric dan tidak datang bulan ada kaitan atau tidak. Saya berpendapat ianya dua masalah yang berbeza. Adakah stress boleh menganggu haid? Jawapannya boleh tetapi berapa banyak stress di perlukan untuk memberhentikan haid tidaklah diketahui. Semua orang akan mengalami stresssetiap hari tetapi mereka tidaklah mempunyai masalah haid.Maksud saya stress tidaklah punca utama haid tidak datang
Ujian kencing unutk pengesahan kehamilan tepat dan boleh diterima pakai walaupun ianya tidak seratus peratus .Saya tidak berpendapat yang puan sudah menopos.Mengikut definasi menopos apabila seseorang itu tidak didatangi haid selama 12 bulan. Ini bermakna belum boleh dikategorikan dalam menopos. Pra-matang menopos iaitu menopos sebelum 45 tahun amat jarang sekali berlaku. Selalunya terdapat simtom-simtom menopos terdahulu. Kadangkala haid boleh tiba-tiba berhenti tanpa sebab yang jelas. Tetapi kenaikan atau penurunan mendadak berat badan boleh menjejaskan haid puan.Secara saintifiknya mungkin pada bulan Ramadan itu ovary-ovari puan tidak berfungsi dimana telur-telur/ovulasi tidak terjadi.Maka dinding rahim puan tidak terbentuk dan akibatnya haid terhenti.
Puan mempunyai dua pilihan. Pertama puan bersabar menunggu haid ini turun sendiri manalah tahu ianya akan pulih sendiri seperti dahulu. Tetapi puan perlu bersedia mungkin ianya banyak dari biasa. Kedua nya puan boleh berjumpa doctor untuk “induce” haid dengan mengambil pil-pil hormone. Jika menginginkan haid berjalan lancer disamping itu ingin mencegah daripada hamil saya cadangkan puan mengambil pil perancang.Puan mendapat dua faedah sekali.

No comments:

Post a Comment